Thesis Number |
level |
Language |
Year |
Bilim Dalı |
|
Yüksek Lisans |
Türkçe |
2019 |
Diğer |
Medyanın dijitalleşmesi, her gelişme ve bilginin artık meydana geldiği ya da üretildiği anda doğrudan olay yerinden kamuoyuna ulaşmasını sağlamaktadır. 15 Temmuz 2016 tarihinde Türkiye'de gerçekleşen darbe girişimi ve ardından gelişen olaylar da dijitalleşmiş medya tarafından anlık bir hızla tüm dünyaya yayılmış, girişimin yankıları ve ortaya çıkardığı sosyal, siyasal ve ekonomik etki büyük olmuştur.
Başarısız sonuçlanan darbe girişiminin, uluslararası medyada geniş şekilde yer alması, örneklem olarak seçilen yayınlardaki haber ve yorum metinlerinin kaynak, mesaj ve mesajların taşıdığı duygusal değerler çerçevesinde incelenmesini önemli kılmıştır. Haber ve yorumlarda yer alan düşünce ve söylemin, nitel araştırmalarda kullanılan bir analiz tekniği olarak ethos, logos ve pathos temsillerine göre analiz edilmesi, Türkiye'ye ilişkin var olan derinlikli düşünsel ve duygusal yaklaşımı ortaya çıkarması açısından anlamlı bulunmuştur. Çalışmada birer veri olarak kabul edilen 87 metin, çalışmaya örneklem olarak alınan, Rusya basınının Izvestia, Büyük Britanya'nın The Guardian, Amerika Birleşik Devretleri'nin The New York Times, Romanya'nın Jurnalul Na?ional ve İspanya'nın La Razon uluslararası internet gazetelerinin, 15 Temmuz - 15 Ağustos 2016 tarihleri arasında yayımladıkları haber ve yorumlardan seçilerek çözümlenmiştir. Bu çözümlemelerin ardından, örneklem olarak alınan gazetelerden seçilen birer medya profesyoneli ile görüşme ve ayrıntılı yazışma yapılmış, kendilerine yöneltilen sorulara alınan cevaplar da çalışma açısından birer veri olarak değerlendirilmiştir.
Çalışma dört hipoteze dayandırılmıştır. Elde edilen verilere göre araştırmanın birinci ve üçüncü hipotezleri kısmen, ikinci ve dördüncü hipotezleri ise tamamen doğrulanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Darbe, Türkiye, Ethos, Logos, Pathos